Friday, July 3, 2009

Kembara hati warisan bumi Anbiya'


Ekspedisi Terengganu, selain menyelam ke lautan biru, hasrat utama juga ialah melawat ke Taman Tamadun Islam di Kuala Terengganu.

Tanpa kacamata (patah dikerjakan si comel), rasanya memang tak keruan. Tapi tetap punya hikmah bila kita terpaksa meneliti untuk menghayati.

Masjid Kristal. Mungkin ada nilai yang masih belum tersingkap oleh mataku yang rabun... dan matahati yang kabur!

Masjid tepian tasik, menjadi identiti masjid-masjid di Terengganu.

Berpeluang berdiri di hadapan Taj Mahal. Kehebatan cinta mampu menjadi sumber inspirasi dan inovasi tahap tertinggi.



Paling mengesankan ialah dapat masuk ke Al-Quds di Palestin ni... Dapat tengok kedudukan 'batu yang tergantung' yang nak sangat ikut Rasulullah masa Isra' Mi'raj. Terbayang saat yang bersejarah tu. Rasa macam nak ikut jugak!
Binaannya memang seperti sebenar.


Bagaikan dapat menziarahi Masjidil Haram sebenar. Ingatkan dapatlah nak buat ibadah tawaf.. :P

Ni masjid Kul Sharif, Kazan, Rusia... dibina semula selepas kejatuhan Soviet Union.

Memang banyak lagi masjid dan binaan yang hebat2 di sini. Masjid Nabawi, Al-Hamraa(Sepanyol), Blue Mosque (Turkiye), Great Mosque of Samarra (Iraq), Sheikh Lutfallah Mosque (Iran), Abu Nasr Parsa (Afghanistan), Suleyman Mosque (Turkiye), Xian Mosque (China), dan baanyak lagi di Tunisia, Syria, Uzbekistan, Nigeria, Mesir, dll. Walaupun bukan di bumi Anbiyaa sebenar, sekurang-kurangnya kita dapat mendapat gambaran yang lebih jelas dengan adanya binaan2 tersebut. Dapat merasakan hebatnya para salafussoleh bersungguh-sungguh membuat binaan yang begitu hebat dan indah, memakan masa berbelas dan berpuluh tahun, dengan penuh teliti kerana rasa cinta yang begitu tinggi kepada Khaliq-Nya, dan agama-Nya. Tanpa sedikitpun nilai-nilai komersil yang diharapkan.

Sekarang? Di zaman kecanggihan tanpa batasan, masjid2 kita tiada yang setanding masjid mereka. Tiada seni, tiada rasa. Kenapa ya? mungkinkah kerana yang membinanya bukan lagi insan yang bertaqwa dan tinggi cintanya kepada Allah, bahkan adalah buruh-buruh yang entahkan sembahyang entahkan tidak, malah lebih malang, biasanya juga adalah apek-apek yang tiada langsung rasa hormat, bahkan tanpa silu sudah melepaskan hajat di dalamnya...?


Gerbang Taman Tamadun Islam. Setelah cop passport keluar, kami pun kembali ke tanah air dengan membawa titis-titis ilmu dan pengalaman kembara hati di bumi para nabi...



No comments:

Post a Comment